Historia

Den 20 juni 1940 bildade ett antal flygentusiaster i Västerbotten UMEå FLYGKLUBB. Under 1940 och 1950 talet hade klubben sin verksamhet på flygfälten i Olofsfors och Vännäs samt vintertid på Umeälven is i centrala Umeå.

Flygverksamheten under dom första seklerna var segelflyg, modellflyg och en mindre del motorflyg.

Klubben anslöt sig redan 1941 till Kungliga Svenska Aeroklubben (KSAK).

Dom första 45 åren finns beskrivna i denna minnesskrift som trogna klubbmedlemmar skrev inför jubileet 1985.

Idag, hösten 2019, har klubben ca 75 medlemmar och äger 2 st flygplan varav Cessnan med SMA-dieseln är den enda i Sverige. Klubben köpte den hösten 2008 med tanke på att ge medlemmarna större rörelsefrihet med sitt flygande utan dom begränsningar som den minskade tillgången på flygbensin ger. Klubbens andra maskin, en Piper PA 28, genomgick under början av år 2015 en genomgripande renovering till i stort sett nyskick.

När klubben firade stt 70 årsjubileum 2010, samtidigt som Civilfyget i Sverige firade 100 år, togs en ytterligare minnesskrift; “Umeå Flygklubb 70 år” fram.